WELKOM.....op mijn blog! Ik vind het leuk om te schrijven over mijn ervaringen, belevingen, visies en bevindingen en wil dit graag met jullie delen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Herkennen jullie je in mijn ‘hersenspinsels’, of juist helemaal niet? Enjoy!

zaterdag 29 mei 2010

Twee voor de prijs van één!

Nederlanders zijn gierig, althans dat beweren onze lieve buren. Aangezien ik een enorm gat in mijn hand heb en ‘spending’ mijn middle name is, heb ik dit vooroordeel nooit serieus genomen. Gisteren besefte ik mij ineens dat die ‘domme’ bewoners van het ‘belastingparadijs’ wel eens gelijk zouden kunnen hebben.

In een aardige bui (bijna weekend) complimenteerde ik de receptioniste op kantoor met haar prachtige, grote, glimmende ring. Ze begon te stralen en zei vol trots: "Ja, mooi he! Ik heb hem gekocht bij het Kruidvat voor maar twee euro!" Je zou denken dat deze opmerking juist afbreuk doet aan het ‘glamour-gehalte’ van de ring, maar in Nederland vinden wij de lage prijs van onze inkopen blijkbaar waarde toevoegen!

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer voorbeelden ik kan bedenken: ”Ik heb de perfecte bruidsjurk gevonden: eenvoudig, klassiek én 40% korting!” Of: ”Wat vind je van mijn nieuwe rok? Twee voor de prijs van één bij de Vero Moda!” En als we toch even willen laten weten dat we een top merk hebben aangeschaft: “Een echte Karen Millen! Er zat een klein gaatje in, dus ik heb er €50 af kunnen lullen..”

We kunnen het simpelweg niet láten om onze liefdesverklaring voor een nieuw kledingstuk af te sluiten met een grote (eigenlijk lage) prijsknaller. Waarom doen we dat eigenlijk? Is het bescheidenheid of is het juist onze manier van opscheppen? Ik heb hier geen antwoord op, maar ik weet wel dat ik raar op zou kijken als Carrie in Sex and the City haar nieuwe schoenen showt aan ‘the girls’ en er trots aan toevoegd: “Only ten dollar at Walmart!”

4 opmerkingen:

Unknown zei

Waar haal je de inspiratie vandaan? Het komt namelijk wel héél erg bekend voor. Hierbij, de eerste twee fans van JustLot!

Kuss mama en zusje mastwijk

Arjan zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Arjan zei

De hele wereld is gierig/ zuinig! Wat ons uniek maakt is dat we er zonder schaamte voor uitkomen. Ook is de welvaart in Nederland redelijk verdeeld vergeleken met andere landen, met als resultaat dat veel mensen een vergelijkbaar budget hebben. Resultaat is dat iedereen over dezelfde koopjes bij de H&M lult, en weinig mensen geld (over) hebben voor een Gucci tasje, en aan de andere kant weinig mensen de H&M te duur vinden.

JustLOT zei

@Arjan Dat klinkt als een plausibele verklaring: No shame! Echter betwijfel ik of de 'hele wereld' gierig/zuinig is. Hoe zit het bijvoorbeeld met het uitgavenpatroon van de middenklasse in de USA? Enorme leningen, te dure huizen, grote auto's...